submenu

korenproject o.l.v. Stijn Kolacny - Randschilderingen

'Na twee intensieve jaren met Scala begon het te kriebelen om opnieuw een nevenproject te doen'

Na het succes van Stadsschilderingen in 2014 wordt Randschilderingen opnieuw een multimediale voorstelling. Het vertrekpunt blijven de amateur zangers en strijkers maar er worden enkel nieuwe elementen toegevoegd zoals dans en orgelklanken. Wij vroegen Stijn wat we mogen verwachten. 

Je bent het gewend om met professionele zangers en muzikanten te werken. Waarom kies je voor een project met mensen uit de regio?  
'In 2014 realiseerden we Stadsschilderingen en dat bleek een uitzonderlijk succes bij het publiek te zijn. We zijn daar heel intensief mee bezig geweest en na twee jaar druk in de weer te zijn met Scala, begon het weer te kriebelen. Vooral om opnieuw iets met klassieke muziek te doen. Er kwam op dat moment de vraag van de Cultuur- en Gemeenschapscentra uit de Noordrand om opnieuw samen te werken aan een vervolgtraject. Toen heb ik Luc Morren opgebeld, een goede vriend en tevens regisseur van Stadsschilderingen, om hem te zeggen dat het tijd was voor een tweede voorstelling.'
Je zegt dat het kriebelt om met klassieke muziek te werken. Mis je dat bij Scala?
'Scala is begonnen als een klassiek koor, maar daar zijn we bewust van afgeweken. In het begin was ik wel bang voor die overstap, omdat koorzang in een modern jasje me toen geen succesrecept leek. Maar dat bleek het tegenovergestelde te zijn. Ik geniet er enorm van om op deze manier met Scala te werken en heb geen seconde spijt van de beslissingen die we genomen hebben. Maar inderdaad, dit project voelt wel een beetje als thuiskomen omdat het zo vertrouwd is.'
Wat voor muziek mogen we dan concreet verwachten?
'Muziek waar ik van hou. Ik ben gek op consonante en postmoderne muziek, zoals die van Arvo Pärt,  Henryk Górecki, David Lang, Zbigniew Preisner en Eric Whitacre. Maar naast klassieke muziek gaan we ook filmmuziek integreren. Zo gaat Yannick De Pauw de muziek die Hans Zimmer schreef voor de film Interstellar herschrijven zodat we deze in de voorstelling kunnen implementeren.'
Vertel ons over die extra dimensies: dans en orgel.
'Vorige keer viel het barokorgel in de abdijkerk van Grimbergen ons erg op, maar hebben we daar niets mee gedaan. Nu dachten we ook aan filmmuziek waar orgel aan te pas komt, dus besloten we het orgel deze keer te gebruiken in de voorstelling. Naast het orgel van de abdijkerk zullen we ook gebruik maken van extra gesamplede orgelklanken. Deze gaan we vooral gebruiken bij de filmmuziek  van Hans Zimmer en Kerry Muzzey, en de muziek van Max Richter Dat geeft een extra gelaagdheid aan de klank.
Daarnaast hebben we ditmaal niet gekozen om tekst te gebruiken, maar willen we dansers een verhaal laten vertellen.'
Waarom opnieuw in de abdijkerk van Grimbergen?
'Het is ten eerste een prachtige locatie, waar ik na het vorige project enkel positieve herinneringen aan overhield. Ten tweede is er een fenomenale akoestiek, die je op geen enkele plaats kan nabootsen. We werken voor dit project ook samen met het strijkorkest van de Academie van Grimbergen, waar ik grote fan van ben.'
Is dat praktisch, dansers in een kerk?
'Wel, we werken er hard aan om het praktisch te maken. Ik vind het heel erg belangrijk dat alles technisch goed in elkaar zit. We zijn alles al gaan opmeten, zodat er ook kan gerepeteerd worden op dezelfde oppervlakte als in de kerk zelf. Als je honderd koorzangers, een strijkorkest, lichte percussie, een gesampled orgel, een vleugelpiano, een kinderkoor én dansers moet plaatsen, kan dat niet zonder grondige voorbereiding. Maar ik denk dat alles perfect gaat passen, precies omdat we in de diepte gaan werken. Elke meter in de kerk wordt optimaal benut, dus ik denk dat dat wel goed komt.'
Hoe ver staan jullie nu met de voorbereidingen?
'Zoals je al hoorde, heb ik bijna al mijn partners in crime al gevonden. Slechts één ding ontbreekt nog: de dansers. Die zoeken we nog, en een titel misschien ook. We hebben nu de werktitel Randschilderingen gekozen, maar dat kan nog veranderen. In het najaar beginnen we met repeteren, dus vanaf dan gaat alles in de plooi vallen.'
Kan je al een tipje van de sluier oplichten?
'Een kleintje dan. We werken met een jonge klassieke sopraan: Laurie Janssens. Zij deed vorige keer ook mee. Ze heeft een ongelooflijk pure, zuivere stem en kan heel strak zingen. En voor het soort muziek dat we willen brengen, is dat een echte must. Zo begint de voorstelling met de derde symfonie van Górecki, waarbij gebruik wordt gemaakt van een sopraan en een strijkorkest. We laten Laurie opkomen vanuit het publiek, vanuit de ruimte, zo bouwen we de voorstelling langzaam op.'
Komt er nog een vervolg of een tournee?
'Op minitournee gaan met deze voorstelling zou super zijn, maar praktisch is dat onmogelijk. Als we realistisch zijn, is het niet te organiseren in een andere kerk. We zitten dan ook met een ander orgel en andere afmetingen voor bijvoorbeeld de dansers. Maar dat maakt de voorstelling ook bijzonder uniek. Mensen die Randschilderingen willen zien, kunnen dat enkel hier doen. Dat zorgt toch voor dat tikkeltje exclusiviteit.'
(uit interview door Lore Kimps in Klassiek Regio Noordrand)


Org. Cc Strombeek i.s.m. de Cultuur- en Gemeenschapscentra Regio Noordrand, koren Andante & Omnia Cantica, jeugdkoor Cantamico & Kinderkoor Muldermuze en koorzangers uit de regio, Academie voor Muziek, Woord en Dans Grimbergen, Dansgroep Neoluna.
Met de steun van de Provincie Vlaams-Brabant

www.ccstrombeek.be/nl/page/169/randschilderingen

tickets

praktische info

genre

muziek

adres

Abdijkerk Grimbergen
Kerkplein 5
1850 Grimbergen

prijs

  • voorverkoop: 18 euro
  • -21 jaar, dagstudent: 8 euro