De Platenkast van Gilles Vanoverbeke
27/09/24
Pianist Gilles Vanoverbeke, als artiest beter bekend onder zijn pseudoniem Max Wolly, staat op vrijdag 25 oktober op het podium van de Zandloper met zijn groep Base-12, een Brussels jazztrio met popinvloeden.
‘Muziek speelde altijd een grote rol in mijn leven’, vertelt Gilles Vanoverbeke ons op het terras van Cultuur Bar Bar. ‘Ik volgde Latijn-Grieks tot in het derde secundair, maar was constant met muziek bezig. Ik luisterde toen vooral naar pop en rock: The Beatles, The Police, Radiohead … En ik leerde piano op de academie Blanches et Noires van Michèle Liebman en Thierry Desmedt in Sint-Gillis.’
'Ik componeer vooral graag'
Kunsthumaniora in Laken
‘Voor muziek had ik talent, maar op school zakten de punten, tot ik hoorde over de kunsthumaniora in Laken, die ik als Franstalige niet kende. Ik schreef me in zonder medeweten van mijn ouders, en voor de toelatingsproef nam ik contact op met Jef Neve. Hij liet me iets spelen op zijn vleugel in zijn loft in Brussel en hij dacht dat ik wel zou slagen. Daarna ging ik nog twee weken naar Nederland voor een taalbad, dat net genoeg resultaat opleverde. Het eerste jaar was intens, maar ik kreeg les van mensen als Jef Neve, Stijn Wauters en Dieter Limbourg en beluisterde heel veel muziek, waardoor ik het jazzvirus te pakken kreeg en ook graag begon te improviseren. De platen van Ray Charles, Jef Neve Trio, Miles Davis, Chick Corea, Keith Jarrett Trio, Herbie Hancock … Ik leende in de Médiathèque alles uit wat ik kon.’
Na de kunsthumaniora volgde het conservatorium van Brussel, waar Gilles onder meer les kreeg van Nathalie Loriers en Diederik Wissels. Muziek werd een manier om te communiceren en om met gevoelens om te gaan. Zoals tijdens covid, toen Gilles het stuk Lockdown componeerde. Net ervoor, in 2019, had hij het eerste album met zijn groep Base-12 opgenomen in de Jet Studio’s: Blue Sunbeam. ‘Dat was misschien een nog wat impulsieve plaat, met een aantal composities die nog niet helemaal klaar waren. Maar er kwam toch wel wat mediarespons.’
Lesgeven en optreden
Tussen de concerten door gaf Vanoverbeke ook les aan de academie van Wemmel en in andere academies. Toen hij aan een gezin begon en verhuisde van Wemmel naar Zellik trad hij iets minder vaak op, maar de verhouding tussen musiceren, optreden en lesgeven wil Vanoverbeke nu opnieuw in balans brengen. Het concert van Base-12 in de Zandloper draagt daartoe bij. ‘Ik speel daar met goeie muzikanten: drummer Umberto Odone, contrabassist Ramon Van Merkenstein, en voor de gelegenheid ook trompettist Immanuel Kaljouw. We spelen eigen composities. Een paar nummers van het eerste album, maar ook nieuwe composities.’
Ook muziek beluisteren blijft belangrijk voor Max Wolly, en daarvoor is Brussel als jazzstad heel handig. Hij noemt The Rhythm Hunters, de groep rond drummer Stéphane Galland met de jonge pianist Wajdi Riahi. En natuurlijk clubs als The Music Village, Sounds en Jazz Station. ‘Zo is het makkelijk om met heel goeie muzikanten te kunnen praten en jammen. Al hou ik wat minder van het competitieve aspect tijdens het jammen. Het interesseert me niet om de beste virtuoos te worden. Ik componeer vooral heel graag.’
De tips van Max Wolly
Kind of Blue van Miles Davis
Light as a Feather van Chick Corea
Trilogy 2 van Chick Corea (met Christian McBride en Brian Blade)
Tokyo ’96 van Keith Jarrett Trio,
A Garland of Red van The Red Garland Trio
Six Strings Under van Eric Legnini
Swing fever van Clark Terry
The Art of the Trio en Finding Gabriel van Brad Mehldau
Yesun van Roberto Fronseca
The Atomic Mr. Basie van Count Basie
Entity van Oscar and The Wolf
vrijdag 25 oktober
LũpḁGangGang & Base-12
Dubbelconcert jazz
MUZIEK
20.30 uur – GC de Zandloper
tickets: 16 euro (basisprijs),
14 euro (ABO),
10 euro (jongerentarief -21)
Tekst: Michaël Bellon
Foto: © Tine De Wilde
Uit: zandloper oktober 2024