Gemeenschapskrant

De straffe verzameling van Walter Hadermann

10/04/22

Ten huize Walter Hadermann staan mooie objecten. In zijn ruime kelder heeft de ooit uit Brussel ingeweken Wemmelaar een grote ruimte ingericht die met zijn vele kasten en vitrinekasten het midden houdt tussen een opslagplaats en een museum, van zijn enorm uitgebreide verzameling Coca-Colaspullen.

© Tine De Wilde

Daarnaast heeft Walter in een garage anderhalve kilometer verderop ook een aantal bloedmooie oldtimers staan. Engelse klassewagens van een respectabele leeftijd zoals Jaguar Mark II en IX, Rolls Royce, Daimler, Bentley, Morris Minor, Triumph en MGB. ‘Verzamelen is een microbe waar ik niet van af geraak’, aldus Walter, die zijn beide verzamelingen nu wel van de hand wil doen.

Terwijl we van zijn vrouw Christine Savoir een cola geserveerd krijgen, vertelt Walter hoe het allemaal begonnen is. Met een reclamepaneel uit het legendarische café ’t Narrenschip in Schaarbeek dat hij tien jaar heeft uitgebaat. ‘Dat was een van de eerste gespecialiseerde biercafés. Tussen de bierreclames hing ook een oude kartonaffiche van Coca-Cola, waar achteraf nog Coca-Colaborden in emaille bij zijn gekomen. Toen ik het café overliet, heb ik alleen de stukken van Coca-Cola bijgehouden.’

Duizend vierkante meter

Later groeide die verzameling aan dankzij ruilbeurzen die Walter zelf mee organiseerde, aangezien hij zeven jaar lang voorzitter was van de European Coca-Cola Collectors. Hoeveel objecten Walter heeft, is nog niet helemaal geïnventariseerd. ‘Ik ben daar al eens een jaar en een half mee bezig geweest. Als iemand me zou vragen tentoon te stellen in een ruimte van duizend vierkante meter, is dat dus geen probleem.’ Nu blijven de grote reclamepanelen opgerold, en ze liggen net als de affiches in ladekasten. In het oog springen de Coca-Colaglazen, en de flesjes die een hele geschiedenis hebben. ‘De eerste flesjes waren recht. Nadien had je bolvormige flesjes in de vorm van de kolanoot, maar die waren te breekbaar. Daarna kwamen de typische geribbelde flesjes, die in het Engels ‘hobble skirt’-flesjes genoemd worden.’ Flesjes van 33 centiliter zie je in België minder, maar – zo leren we van Walter – in reclames worden ze steevast gebruikt omdat het logo ervan beter zichtbaar blijft als de modellen ze in de hand nemen.

De jaren 20

Wat Walter zelf mooi vindt, zijn de oude cola-automaten, de reclame in emaille en ook de oude cardboards. Allemaal publicitaire kunstwerkjes die een tijdsbeeld weergeven dat teruggaat tot de jaren twintig (Coca-Cola is in België beginnen te bottelen in 1929). Zo kan Walter ook laten zien hoe Coca-Cola gaandeweg ons beeld van de Kerstman bepaalde, met zijn rood-witte outfit die hij aan het logo van de frisdrank ontleende. Zijn uiterlijk komt overeen met dat van de tekenaar van de reclames.

Ook frisdrankautomaten en sixpacks zijn een uitvinding van Coca-Cola, die in de loop van de geschiedenis natuurlijk heel veel inzetten op het maximaliseren van de verkoop. De bibliotheek van Walter bevat naast verzamelaarscatalogi en het boek For God, Country and Coca-Cola waarin Mark Pendergrast de ingrediënten onthult, ook oud instructie- en opleidingsmateriaal waarmee de vertegenwoordigers of zogenaamde routechefs Coca-Cola moesten aanprijzen in winkelrekken, etalages en op evenementen. Hoe je de cola moet koelen, presenteren, serveren: daarvan zijn zelfs nog handleidingen bewaard op bakelieten fonoplaten, in boeken, dia’s, films, video’s … En natuurlijk heeft Walter ook de kostuums van de verkopers en hostessen in huis, een oude fles van de siroop die als basis voor de frisdrank dient, en stalen mallen om glazen flesjes te maken … Met miniatuurwagentjes, flesopeners, speelkaarten, sleutelhangers, lucifers, pins en spelletjes speelt Coca-Cola in op de verzamelaars en door de evolutie van het merk, het logo en de baselines zijn er ook nog eens oneindig veel varianten.

Toch is Walter zijn verzameling beginnen te verkopen. ‘Het staat hier in de kelder en niemand geniet ervan. Dan hebben geïnteresseerde kopers er meer aan.’ De oude colaflesjes van 1940 tot 1970 zijn al de deur uit, maar er is nog heel wat in de aanbieding.

Jaguars en Bentleys

En die wonderlijke verzameling oldtimers? ‘Toen ik stopte met mijn café, ging ik in de verzekeringen. Omdat ik ook motorrijder was, kwam ik wel eens nat van de regen bij mijn klanten aan. Een gewone auto huren of kopen leek me geen goede investering, via de Coca-Colabeurzen kwam ik op oldtimerbeurzen. De bolle vormen van Amerikaanse wagens uit de jaren vijftig zijn mooi, maar die zijn een probleem voor wisselstukken. Op een dag kwam ik dan thuis met een Jaguar Mark II van begin jaren zestig. Zo is het begonnen. De taksen en verzekeringen voor zo’n auto zijn te hoog om er alleen verzekeringen mee te doen, dus zijn mijn vrouw en ik een ceremoniebedrijf met oldtimers voor huwelijken en andere feesten begonnen. De eerste bestelling was er één voor tien Jaguars, die ik bij elkaar gekregen heb via de Jaguarclub en door er zelf meteen vier te kopen. Op een bepaald moment hadden we 24 wagens. Corona heeft ons doen beslissen om er na veertig jaar mee te stoppen. We verhuren voorlopig nog oldtimers van andere eigenaars, en die van ons staan te koop.’

www.diligence-co.be

Tekst: Michaël Bellon
Foto: © Tine De Wilde
Uit: zandloper april 2022

Meer nieuws

  • Gemeenschapskrant

    Patricia De Jaegher

    06/12/22

    De Stuurgroep van de Zandloper laat het gemeenschapscentrum bruisen. Maar wie zijn de leden ervan en waarom doen ze graag wat ze doen? We laten elke maand een lid van de Stuurgroep aan het woord. Patricia De Jaegher (43) is deze maand aan de beurt.

  • Gemeenschapskrant

    Kijk! Een vogel

    05/12/22

    Begijn Le Bleu is beroepsvogelaar geworden. In de vogelvertelling Kijk! vertelt hij honderduit over de geneugten van het kijken naar vogels in de natuur. Le Bleu blikt ook vooruit naar het Grote Vogelweekend op 28 en 29 januari, wanneer Vlamingen vogels tellen in hun tuin om de tuinvogelpopulatie in kaart te brengen.

  • Gemeenschapskrant

    Wetenschapscomedy met Hetty Helsmoortel

    05/12/22

    Op 8 december is wetenschapswatcher Hetty Helsmoortel te gast in GC de Zandloper met Missie 22, de opvolger van haar eerste wetenschapscomedyshow Missie 21. Ze wil wetenschap helder én entertainend brengen voor een zo groot mogelijk publiek, en tegelijk haar passie voor ruimtevaart delen. ‘Het is belangrijk om het heelal te blijven verkennen.’