Muzikaal feestje in de Zandloper
27/09/24
Op 25 oktober kan je in de Zandloper terecht voor een jazzy muziekavond. Base-12 opent de festiviteiten, gevolgd door LũpḁGangGang. Zanger en gitarist Anton Robberechts leerde de knepen van het vak in de academie van Wemmel.
Er staat deze maand een jazzy double bill op het programma van de Zandloper. Eerst stapt Base-12 op het podium, het Brusselse jazztrio van de Wemmelse pianist Gilles Vanoverbeke. Daarna is het de beurt aan LũpḁGangGang met toetsenist Miel De Koninck, bassiste en zangeres Lena Thijs, drummer Rob Swennen en zanger en gitarist Anton Robberechts uit Hamme. Zij begonnen in 2017 samen te jammen en brachten in maart 2023 hun debuutalbum Dopamine Overdose uit bij het gerenommeerde Gentse platenlabel Sdban Ultra (dat ook de platen van onder meer STUFF en TaxiWars bakt).
Sinds die succesvolle release speelde het jonge kwartet al voor volle clubs zoals Volta, AB, Flagey en de Handelsbeurs. Nu is dus de Zandloper aan de beurt: een thuiswedstrijd voor de Wemmels-Brusselse fanbase van deze in alle opzichten diverse band, die jazz vooral ziet als een uitnodiging om uitstapjes te doen naar andere genres, om te experimenteren en te blijven evolueren.
Uitstekende jazzopleiding
Anton Robberechts ging in zijn lagereschoolperiode naar de Sint-Jozefsschool en heeft een bacheloropleiding gitaar aan de PXL Hogeschool in Hasselt achter de rug. Hij volgde ook piano en woord aan de Wemmelse academie, gevolgd door de opleiding gitaar in de jazzafdeling. ‘Niet alle mensen weten dat de academie van Wemmel ook een uitstekende jazzopleiding heeft. Ik kreeg er les van goede leerkrachten zoals Eve Beuvens die jazzpiano gaf, en Ruben Machtelinckx bij wie ik jazzgitaar volgde. Via de academie mocht ik ook op de SibelJazzconcerten meespelen. Ik heb er trouwens ook eens Gilles Vanoverbeke van Base-12 als vervangleerkracht gehad.’
Wat Robberechts nog inspireerde: de muziekstages en -kampen in Dworp die hij al van jongs af bijwoonde. ‘Dat waren zomerkampen zoals bij de Chiro, maar dan met één grote familie van muzikanten. Zo heb ik ook Rob en Miel leren kennen. Miel is van Antwerpen en Rob was de eerste Limburger met wie ik samenspeelde. (lacht) Het coole aan onze band is dat we aan verschillende plaatsen gelinkt zijn.
Ons label zit in Gent, we hebben pas een residentie in muziekcentrum Trix in Antwerpen gehad, en sinds ik studeerde aan PXL in Hasselt zijn we ook met Limburg verweven. Dit najaar kunnen we terecht bij muziekclub Volta, die ondertussen van Anderlecht naar Molenbeek is verhuisd. Ik speel ook met het idee om aan het RITCS een opleiding radio te gaan volgen. Een beetje zoals de papa dus.’ (lacht)
Antons vader is Radio 1-presentator Michaël Robberechts. Samen delen ze een liefde voor muziek en de drive om nieuwe artiesten te ontdekken. ‘Ik sta heel graag op een podium, maar er komt ook veel bij kijken als je ervan wil leven. Daarom lijkt het me interessant om te kijken wat er nog allemaal achter de schermen van de muziekindustrie en de media te ontdekken valt, en om te kijken of ik dat kan combineren met de muziekprojecten. Brussel is daarbij op dit ogenblik echt dé plek voor nieuwe goede muziek. Veel artiesten in de hiphop, jazz en alternatieve rock vinden er elkaar, en er is nog veel talent op komst. Het enige waar nood aan is, is een groter platform voor al die groepen. Plaatsen om te repeteren en te spelen, en aandacht in de media en op de radio. Met LũpḁGangGang hadden we met deejay en producer dj Lefto iemand die ons echt steunde en ons vaak tipte. Zo zou elk genre wel een paar mensen kunnen gebruiken om deuren naar labels, playlists, programmatoren en radiomensen te openen.’
Aanstekelijke optredens
LũpḁGangGang begon ooit met covers, maar schreef al heel snel eigen werk. Met ep’s als Stalingrad en Urban Detox overleefden ze de pandemie, om post-covid nog sterker aan de doorstart te staan. ‘We hebben veel shows gespeeld, zijn bij de juiste platenfirma en booker terechtgekomen, en na de debuutplaat Dopamine Overdose werd 2023 echt een cool jaar met optredens in volle zalen, tot zelfs het voorprogramma van Selah Sue in Luxemburg toe. Dit jaar hebben we vooral aan nieuwe muziek gewerkt tijdens een residentie in C-Mine in Genk. Het publiek in de Zandloper mag dus een combinatie van oudere en nieuwe nummers verwachten, die nog breder gaan qua stijl. Jazz zal er altijd in verweven zijn, maar het wordt alternatiever. Met nog meer zang, storytelling en een meer organische sound.’
Toetsenist Miel luistert het meest naar jazz, maar drummer Rob luistert ook naar punk, bassiste Lena naar postrock, en Anton zelf ook veel naar hiphop. Dat levert een aanstekelijke mix op. Op welke manier vertolkt LũpḁGangGang iets van de tijden en de jeugd van tegenwoordig? ‘Net door het vermengen van die verschillende genres misschien? Dat toont dat het de meeste jongere mensen niet zo veel uitmaakt welk genre ze beluisteren, als het maar goed is. En tekstueel durven we ook wel eens politiek en maatschappelijk uit de hoek te komen. Bijvoorbeeld als het gaat over digitalisering, big data of de ratrace van het leven. Ook onze volgende plaat zal in zijn geheel hopelijk zo’n groter verhaal brengen. Maar eerst kijk ik vooral uit naar het optreden in de Zandloper, met hopelijk veel mensen die ik ken van vroeger die al dan niet al hebben kennisgemaakt met onze groep.’
vrijdag 25 oktober
LũpḁGangGang & Base-12
Dubbelconcert jazz
MUZIEK
20.30 uur – GC de Zandloper
tickets: 16 euro (basisprijs),
14 euro (ABO),
10 euro (jongerentarief -21)
Tekst: Michaël Bellon
Foto: © Tine De Wilde
Uit: zandloper oktober 2024