Senne Guns, Korneel De Clercq en Lokko fileren het muziekjaar 2024
27/11/24
Korneel De Clercq en Senne Guns koken op Radio 1 al drie jaar met classics. Samen met kompaan Lokko en een eregast wagen ze zich nu voor het eerst aan een muziekjaaroverzicht. Try-outen doen ze in GC de Zandloper.
Korneel De Clercq en Senne Guns leerden elkaar kennen via muzikant Gertjan Van Hellemont van Douglas Firs, die ook als technieker werkt bij Radio 1. ‘Voor mijn programma Classic Stories zocht ik iemand die mijn anekdotes wat meer diepgang kon geven door in de structuur van de songs te duiken’, zegt De Clercq. ‘Dat is nu een dikke drie jaar geleden. Het originele plan was dat we voor de rubriek Koken met classics vier klassieke songs zouden analyseren.’ Maar intussen staat de teller op drie seizoenen en ruim vijftig afleveringen.
Toen De Clercq later de show zag waarmee Guns samen met zijn muzikale spitsbroer en drummer Laurens ‘Lokko’ Billiet de Vlaamse culturele centra afdweilde, wilde hij zelf mee het podium op. In hun gezamenlijke jaaroverzicht pinken ze een traan weg bij het overlijden van Françoise Hardy, maar ook Dario G en de zanger van Crazy Town krijgen een in memoriam. ‘Net als de muziek zelf gaat de show alle kanten uit.’
Wat moeten we ons concreet voorstellen bij een Classic Stories muziekjaaroverzicht?
Senne Guns: ‘We vragen ons af of sommige trends ook vroeger al aanwezig waren, of songs die nu hip zijn misschien gewoon in een nieuw jasje gestoken zijn. Terwijl ik via mash-ups de muzikale actualiteit laat passeren, interviewt Korneel de gast over diens hoogtepunten. Samen koppelen we gebeurtenissen uit het huidige muziekjaar aan dingen die al gemaakt zijn.’
Korneel De Clercq: ‘Precies zoals in Koken met classics en Classic Stories staan we met één voet in het nu en met de andere in het verleden, en zo proberen we te verklaren waarom
Wie zijn die muzikale gasten?
Guns: ‘Natuurlijk is Gertjan Van Hellemont van de partij, maar ook Noémie Wolfs en Simon Casier van Balthazar en Zimmerman komen langs. Net als Willem Ardui, Lennert Coorevits, Raf Walschaerts en Lara Chedraoui. Allemaal leuke mensen die dit jaar muzikaal iets gepresteerd hebben.’
De Clercq: ‘Je vergeet Porcelain ID en Wouter Berlaen nog. Ze komen zingen, maar ook vertellen over hun emoties en relaties, en hoe die hun muziek en muziekbeleving dit jaar hebben beïnvloed.’
Welke platen uit 2024 zullen we over 30 jaar classics noemen? En wat zijn nieuwe trends?
De Clercq: ‘Ik denk aan platen van gevestigde namen, zoals Billie Eilish en Beyoncé, maar ook aan Charli XCX. Ook de wat ruigere elektronica van producer A G Cook, die vroeger het PC Musiclabel runde en een artieste als Sophie producete, heeft de weg gevonden naar de radio en de oren van het grote publiek.’
Guns: ‘Ik vermoed toch dat mensen over 30 jaar eerder zullen teruggrijpen naar de debuutplaat van Billie Eilish en vraag me af of mensen zich dan de Brat Summer nog zullen herinneren. Er hoeft ook niet elk jaar een classic album uit te komen.’
De Clercq: ‘Een opvallende trend is dat onder invloed van de streamingdiensten de muziekbeleving veranderd is. In de jaren 90 had elk genre zijn trouwe aanhang en was er meer hokjesdenken. Nu hebben mensen eclectische playlists waarin zowel plaats is voor Billie Eilish en Charli XCX als voor zware rockmuziek of techno.’
Guns: ‘Mij is vooral opgevallen dat onder invloed van allerhande algoritmes like this, try this — een muzieksmaak nu meer tot stand komt op basis van sound. Zo houden sommigen van muziek die glad klinkt, of dat nu hiphop, techno of rock is. Harde gitaren van Deep Purple horen daar niet in thuis. Mensen die het ruigere werk appreciëren zullen die hardere sound ook in andere genres smaken.’
De Clercq: ‘Op die manier zijn ook classics heel persoonlijk worden. Vroeger hoorde iedereen dezelfde nummers op de radio. Als je de hele tijd op shuffle drukt, kan Spotify nu perfect één nummer bij jou pushen, waardoor je het gevoel krijgt dat dat het nummer van het jaar is, terwijl anderen het niet eens kennen.’ Met als gevolg dat de line-up van festivals als Pukkelpop enorm divers is geworden. Zo bekeken zijn er nog nooit zo veel classics gemaakt als dit jaar!’
Niemand kon dit jaar voorbij aan de toenemende invloed van TikTok.
De Clercq: ‘Alles moet compacter en korter. Dat levert vaak catchy nummertjes op, en misschien is daarmee ook wel een trend gezet.’
Guns: ‘Die korte catchy riffs beslaan meestal maar vier akkoorden en één melodietje, dat heel rap passeert. Ik hoor niet veel originele muziek.’
De Clercq: ‘Maar TikTok kan er wel voor zorgen dat oude nummers uit het niets weer helemaal hip zijn, omdat een jonge generatie ze ontdekt. Dat vind ik hoopgevend.’
Wat houdt 2025 in voor jullie samenwerking?
Guns: ‘Misschien volgt er nog wel een finale van Koken met classics, maar daarna ga ik, plechtig beloofd, stoppen met anderen te bekritiseren en weer zelf muziek maken.’
De Clercq: ‘Ik durf nu al te zeggen dat de plaat die Senne volgend jaar in elkaar steekt een van de classic albums van 2025 wordt. Zelf wil ik meer gaan deejayen, omdat ik dat heel leuk vind, maar ook omdat ik de muziek soms ook voor zich wil laten spreken.’
Guns: ‘Charlotte de Witte, hold your horses! De trend van 2025 wordt classics.’
donderdag 5 december
Korneel De Clercq, Senne Guns & Lokko én special guest Simon Casier
Het Grote Classic Storiesmuziekjaaroverzicht 2024 (try-out)
MUZIEK
20.30 uur – GC de Zandloper
tickets: 20 euro (basisprijs), 18 euro (ABO) & 10 euro (jongerentarief -21)
Tekst: Tom Peeters
Foto: © Lieven Dirckx
Uit: zandloper december 2024