pARTkoer

pARTkoer is een vernieuwend kunsteducatief project voor het basisonderwijs in de regio Vlaamse Noordrand rond Brussel. Een gezamenlijk initiatief van Cc Strombeek (Grimbergen), GC de Zandloper (Wemmel), CC Asse, Cc Het Bolwerk (Vilvoorde), GC De Muze (Meise) en Cc De Factorij (Zaventem), dankzij financiële middelen van de Vlaamse Gemeenschap.

pARTkoer biedt aan de leerlingen van het basisonderwijs kunsttrajecten aan die opgebouwd zijn uit verdiepende kunsteducatieve elementen zoals een podiumvoorstelling, een workshop op school, een werkboekje (Doe-Denk-Dingen) en een kunstkoffer. Binnen ieder kunsttraject staat een muzische discipline centraal.

Zo brengt pARTkoer cultuur tot IN de klas en verlaagt het de drempel voor cultuurparticipatie door kinderen al op jonge leeftijd het volledige schooljaar onder te dompelen in een cultuurbad. pARTkoer integreert cultuur op geregelde basis in het onderwijstraject dat een leerling aflegt in het basisonderwijs.

pARTkoer biedt 6 verschillende kunsttrajecten aan die gedurende het volledige schooljaar kunnen ingezet worden, telkens vertrekkende vanuit één muzische discipline: dans, muziek, theater, film & multimedia, STEAM, beeldende kunsten en architectuur.

pARTkoer concreet

pARTkoer ontwikkelt 6 kunsttrajecten waarin telkens 1 muzische discipline centraal staat. Ieder kunsttraject duurt een schooljaar en omvat 4 vaste modules:

  1. Workshop (100 min) door een professionele docent op school.
  2. Doe-Denk-Ding: een kaftje met 10 kaarten (1 per maand) met telkens drie opdrachten: een ‘doeding’ voor in de klas, een ‘doeding’ voor thuis en een ‘denkding’. Korte, speelse activiteiten om het muzische maandelijks een plek te geven in de klas en thuis.
  3. Kunstkoffer met een gedetailleerde handleiding met opdrachtfiches en inspirerende materialen om de opdrachten uit te voeren. Een instructievideo maakt je wegwijs. Open de koffer en verken op een speelse manier de discipline waarvoor er ingeschreven werd. Je kan als leerkracht zelf bepalen hoelang en hoe intens je met de koffer werkt door verschillende opdrachten te combineren of tussendoor korte prikkelende activiteiten te plannen.
  4. Voorstelling in het cultuurhuis, gekoppeld aan de muzische discipline die centraal staat.

In het eerste projectjaar (schooljaar 2022-2023) ontwikkelden we voor elke graad 1 pARTkoertraject.
In het tweede projectjaar (schooljaar 2023-2024) komen er nieuwe disciplines bij.

Elk leerjaar kan deelnemen aan een eigen pARTkoertraject, met een unieke discipline:

  • 1e leerjaar: DANS
  • 2e leerjaar: MUZIEK
  • 3e leerjaar: THEATER
  • 4e leerjaar: FILM & MULTIMEDIA
  • 5e leerjaar: STEAM (Sciences, Technics, Engineering, ARTS, Mathematics)
  • 6e leerjaar: BEELDENDE KUNST & ARCHITECTUUR