Directeur Gerard geeft fakkel door aan Boudewijn
26/09/25
Elk schooljaar neemt directeur Gerard De Clercq (64) van de academie voor Muziek, Woord en Dans afscheid van studenten die hun diploma behalen. Maar het afgelopen schooljaar was hij zélf aan de beurt om af te zwaaien. Gitaarleerkracht Boudewijn Cox staat nu aan het hoofd van de academie.
‘Ik begon hier in 1991 toen de academie nog gehuisvest was in de klaslokalen van de gemeentelijke basisschool (GBS)’, vertelt Gerard. ‘We groeiden van een 400-tal leerlingen toen tot 654 vandaag. Onze klassen zijn verspreid over de Pastorij, het complex Zijp, de Zandloper en de turnzaal van de GBS.’
Vier burgemeesters
‘Ik werkte onder vier burgemeesters: Jos Geurts, Marcel Van Langenhove, Chris Andries en Walter Vansteenkiste en ken ook de toekomstige burgemeester en eerste schepen Erwin Ollivier. We kregen steeds veel vrijheid van het gemeentebestuur om de academie uit te bouwen. Dat maakt het fijn werken, in een heel leuke sfeer. We zijn in al die jaren ook geëvolueerd: de academie is al lang geen eiland op zich meer. We participeren in de gemeenschap en werken samen met alle socioculturele spelers in de gemeente: het onderwijs, de kerkfabriek, de Zandloper …
We komen ook meer naar buiten. Zo organiseren we al zowat vijftien jaar de jazzcombo’s tijdens de Dag van de Markt, de eerste zondag van juni. Daarnaast richtten we ook een jazz-, pop- en rockafdeling op. Het optreden Sibeljazz is inmiddels een jaarlijkse traditie.’
Gerard koestert twee mooiste momenten van het schooljaar. ‘Als startende leerlingen de kist krijgen met hun instrument in en die kist gaat open, dan zien we telkens een schittering in hun ogen. Maar ook de jaarlijkse uitreiking van diploma’s van leerlingen die op hun achttiende afstuderen, is telkens een mooi moment. Wij hebben ze in al die jaren gevormd, dat schept een band. We zijn ook fier op hen. Je mag niet vergeten dat ze dit als hobby doen en toch in klasverband onderwijs volgen in hun vrije tijd. Daar heb je moed voor nodig. Ik heb daar veel respect voor.’
Nieuw hoofdstuk
Inmiddels is er al een opvolger gevonden: gitaarleerkracht Boudewijn Cox (60) zal de academie vanaf dit schooljaar leiden. ‘Hij is hier al dertig jaar leerkracht en kent het huis door en door. De toekomst is verzekerd’, weet Gerard. ‘Gelukkig had ik een goede voorganger’, knipoogt Boudewijn. ‘Ik ben hier in 1993 begonnen en Gerard was toen twee jaar directeur. Ik heb hier heel graag lesgegeven, onder meer gitaar en samenspel, en ik heb ook de jazzafdeling mee opgericht. Maar het is tijd voor een nieuw hoofdstuk. Verscheidene studenten hebben wel een traan gelaten toen ik stopte, maar ik kan met een gerust hart mijn opvolgers begeleiden. De academie is in goede handen, ik zal er in de eerste plaats voor zorgen dat de erfenis van Gerard geconsolideerd blijft. Hij heeft hier echt zijn stempel gedrukt.
Dankzij zijn zorgzame beleid is de academie blijven groeien en blijft ze letterlijk naar buiten komen. Het is een warme, familiale academie en het percentage leerlingen uit de eigen gemeente ligt enorm hoog. De leerkrachten doceren hier graag. Het geeft ook een goed gevoel dat de gemeente ons steunt in wat we doen.’
Breder aanbod
‘Dit schooljaar breidt ons aanbod overigens uit. Een aantal jaar geleden is de koperklas verdwenen nadat de fanfare hier was gestopt. Maar nu gaan we, naast saximprovisatie, opnieuw trompet aanbieden. Er komt bovendien ook jazz-poprockzang én een opleiding harp. Voor die laatste cursus zijn er al drie leerlingen
ingeschreven. Omdat ik zelf geen les meer geef en gezien het bredere aanbod, hebben we tien extra leerkrachten aangetrokken. In totaal zijn er 40 mensen actief in dienst, onder wie 37 lesgevers en drie mensen voor het secretariaat. Inmiddels zijn de lessen gestart en loopt alles vlot op onze drie locaties.’
Tekst: Joris Herpol
Foto: © Tine De Wilde
Uit: zandloper oktober 2025