Scholen en gemeente willen iedereen op de fiets
02/09/25
In juni kreeg GBS De Wondertuin een briljanten medaille voor fiets- en verkeerseducatie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). De gemeente zelf pakt uit met nieuwe f ietspaden en deelfietsen. Jong geleerd, oud gedaan?

We zetten ons in het zadel voor een kleine rondvraag bij de scholen over de populariteit van de tweewieler in Wemmel. Op Mater Dei neemt het aantal scholieren dat met de fiets naar school komt gestaag toe, vertelt directeur Stefaan Verhas. ‘Recent organiseerden we de actie Helm Op Fluo Top, met als resultaat dat de kinderen nu meer hun helm en hesje dragen. Dat is sowieso nodig, want ook in de schoolomgeving zie je soms nog onveilige situaties. Dubbel geparkeerde auto’s, de zone 30 aan de Zalighedenlaan die niet gerespecteerd wordt … Dat zou beter gecontroleerd moeten worden. Aan onze ingang op de de Limburg Stirumlaan organiseren we zelf een begeleide fietsoversteek na school.’ Ondertussen doet de school ook inspanningen om de fietsvaardigheid van de leerlingen te verhogen.
Verhas: ‘We hebben een verkeerspark geschilderd op de speelplaats waarmee we officieel wandel- en fietsbrevetten mogen voorbereiden en uitdelen in samenwerking met Verkeer op School.’ Onlangs nam Mater Dei ook deel aan Het Grote Fietsexamen, dat zesde- klassers leert om veilig en zelfstandig te f ietsen in het echte verkeer. De bordjes langs het parcours zijn te zien in het Wemmelse straatbeeld. Het leverde de school een prijs op als verdienstelijke school op het vlak van verkeerseducatie, uitgereikt door de VSV.
Briljant met brevetten
Maar ere wie ere toekomt: GBS De Wondertuin kreeg in juni van diezelfde VSV een briljanten medaille – de voorbije jaren sleepte de school keer op keer een gouden medaille in de wacht. De Wondertuin werkte ook mee aan het bewegwijzerde parcours van Het Grote Fietsexamen. Lionel Heremans, beleidsondersteuner en leerkracht lichamelijke opvoeding in de kleuterschool, lijst op wat de school nog allemaal doet. ‘Elk leerjaar krijgt sowieso theoretische verkeerslessen. Onze leerlingen kunnen een voetgangersbrevet, een loopfietsbrevet en verschillende f ietsbrevetten behalen. In de winter nemen we deel aan de actie Helm Op Fluo Top. In september en april organiseren we Strapweken om kinderen opnieuw te motiveren om met de fiets of te voet naar school te komen. Leerlingen van het vierde en zesde leerjaar nemen deel aan een workshop over de gevaren van de dode hoek en we hebben op school een nieuw verkeersparcours.’ Dat alles werpt zijn vruchten af. ‘We merken dat steeds meer kinderen met de fiets naar school komen. We hebben zelfs nood aan extra fietsstallingen …’
Op onze scholenronde gaan we ook nog even langs op de Inclusiecampus, waar fietsen een speciale functie heeft. ‘Veel kinderen komen hier met de bus naar school’, zegt Cindy Van Malder. ‘Maar ze kunnen bij ons wel fietsen om zich uit te leven of om hun emoties te reguleren. Wij hebben daarvoor zelf fietsen, waarmee de leerlingen estafettes of opdrachtjes kunnen doen. En wie nog niet kan fietsen, kan het bij ons leren.’
Mobiel verkeerspark
En het buitenschoolse fietsen? Hoe zit het met de initiatieven van de gemeente om fietsen te bevorderen? Volgens deskundige Mobiliteit Eritia Van Der Perre zet de gemeente de laatste jaren sterk in op fietsen, zowel op het vlak van infrastructuur, educatie als sensibilisering. ‘Voor de autoloze zondag, op 28 september, werken we al enkele edities samen met SportyFun aan een evenement waarop de allerkleinsten een loopfietsbrevet kunnen behalen op een parcours dat hen al wat vertrouwd maakt met het fietsverkeer. Ook de gemeente is trouwens betrokken bij de realisatie van Het Grote Fietsexamen.’ Wemmelse basisscholen kunnen ook een mobiel verkeerspark ontlenen via de dienst Mobiliteit. Op het vlak van veilige fietsinfrastructuur wijst Van Der Perre op de werken aan de Steenweg op Brussel, waar een breed fietspad in asfalt werd aangelegd op een traject van 600 meter tussen het Brabants Dalplein en de Isidoor Meyskensstraat. ‘Voor de periode 2026-2027 staat ook de heraanleg van de de Limburg Stirumlaan op de planning, die samen met de Steenweg op Brussel deel uitmaakt van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.’
Fietsdelen nog niet ingeburgerd
Daarnaast is er aandacht voor veilige fietsenstallingen, onder meer aan openbare gebouwen en op strategische locaties in de gemeente. Recent verschenen ook de eerste vijf deelfietsen van Nextbike in de Maalbeeklaan. Die fietsen zijn permanent beschikbaar en je kan ze voor maximum 24 uur lenen. ‘We merken wel dat fietsdelen nog niet echt ingeburgerd is, maar het is een waardevol concept waar we in de toekomst zeker meer aandacht aan willen besteden via campagnes en promotie.’ Voorts wijst Simon Broeckaert van de dienst Vrije tijd en Welzijn nog op het evenement Kijk, ik fiets, waarbij een gediplomeerde lesgever twee keer per jaar kinderen veilig leert fietsen op twee wielen. ‘Gemiddeld verwelkomen we zo’n 16 kinderen, van wie er op het einde van de les een 12-tal vlot kunnen fietsen.’ De dienst denkt eraan om deze fietslessen ook voor volwassenen te organiseren, maar daarvoor moet nog een partner worden gevonden.
info: www.nextbike.be
Tekst: Michaël Bellon
Foto: © Tine De Wilde
Uit: zandloper september 2025