Gemeenschapskrant Uit het centrum

Bert Gabriëls over Live vanuit de Wetstraat

31/03/25

Het is al van zijn eindejaarsconference 2022 geleden dat Bert Gabriëls nog met nieuw materiaal langs de Vlaamse cultuurhuizen reisde. Maar daar is een goede reden voor: de voorbije jaren werkte hij op de kabinetten van Sammy Mahdi en Nicole de Moor. En die ervaring resulteerde in een gloednieuwe show: Live vanuit de Wetstraat.

© Tine De Wilde

Ik heb mijn ziel in deze opvoering gelegd

Bert Gabriëls

In de voorstelling nemen we een duik achter de schermen van de Belgische politiek. Maar wie een avond vol politieke debatten en discussies verwacht, komt bedrogen uit. ‘Ik heb vier jaar op het kabinet Asiel en Migratie gewerkt bij achtereenvolgens Sammy Mahdi en Nicole de Moor. In de show leg ik uit wat ik daar geleerd heb over hoe ons land wordt bestuurd. Maar de voorstelling gaat niet zozeer over het politieke gekrakeel of het politieke debat, maar wel over hoe de regering probeert ons land te besturen.’

Het resultaat is een humoristische en luchtige voorstelling. ‘Het is een klassieke comedyshow die ook over koetjes en kalfjes gaat’, zegt Bert. ‘Zoals in de meeste van mijn voorstellingen, vertel ik ook over mijn privéleven, mijn leven als vader-met-kinderen. Er zitten veel herkenbare situaties in. Maar de rode draad is hoe het eraan toegaat in de politieke coulissen.’

Emotionele drempel

Het publiek is Bert na meer dan drie jaar in de luwte niet vergeten. Ook in de Zandloper was de show snel uitverkocht. ‘Ik ben echt blij met hoe de show ontvangen wordt, vooral de reacties uit het publiek doen erg veel deugd. Als je met een nieuwe show het podium opgaat, moet je toch altijd weer een emotionele drempel over. Je vraagt je af of het wel zal aanslaan. Soms lachen ze met een mop waarvan je zelf denkt ‘die had ik er beter uitgelaten’ en soms reageert de zaal helemaal niet op een grap die je zelf goed vindt. Dat hoort erbij.’ Gabriëls is blij dat hij terug kan touren. De zalen zitten lekker vol, de krantencommentaren zijn positief. ‘Dat de recensenten kwistig zijn met sterren en punten is mooi meegenomen.’

Ook na een show krijgt hij soms feedback van het publiek: ‘Mensen zeggen mij achteraf dat ik er in geslaagd ben om iets kritisch te vertellen over ons bestuur, maar dat ze met een goed gevoel naar huis gaan. Ik voeg er dan ook een flinke scheut positiviteit aan toe.’ Niet vanzelfsprekend, want veel mensen zijn argwanend tegenover de politiek. ‘Ik snap dat’, zegt Gabriëls. ‘Het is aan de politici én aan de topambtenaren uit de administratie om daar iets aan te doen. Er gebeurt niet genoeg om het vertrouwen van de burgers in de overheid te herstellen. Politici zijn te veel bezig met politieke spelletjes. En de administraties, die er voor de burger moeten zijn, zijn iets te veel bezig met regeltjes allerhande. Mensen in de beleidscellen en in de administraties werken meestal veel en hard, maar verliezen veel tijd met het rapporteren over hoe ze hun job aan het doen zijn.’

Individuele vrijheid

Er is dus zeker marge voor verbetering in het bestuur van dit land. Bijsturen hoeft ook niet zo moeilijk te zijn. ‘Ik ben daar helemaal niet fatalistisch over, integendeel. Verandering is eigenlijk heel simpel. We zitten nu in een bepaald straatje, maar we hoeven daar niet in vast te zitten – het is gewoon een kwestie van een ander pad inslaan. Mensen denken vaak dat we geen keuze hebben, terwijl we individueel juist de vrijheid hebben om het anders te bekijken. Dat is precies wat ik in de show
probeer te bewijzen.’

Het is ook op dat positieve idee dat zijn maatschappelijke engagement gebaseerd is. ‘Als ik iets lees over iets dat misgaat, denk ik altijd: het kan toch niet zo moeilijk zijn om dat op te lossen? Ik ben een enorme optimist. Anderzijds zijn er ook praktische moeilijkheden: veel van de dingen die ik als beleidsmedewerker heb proberen te veranderen zijn niet of niet helemaal gelukt. Maar die ervaring heeft me er alleen maar meer van overtuigd dat het mogelijk is om de dingen anders te doen.’ Daarnaast is zijn engagement gebaseerd op de wil om mensen te helpen: ‘Dat zit er heel erg in bij mij. Ik kom uit een boerenfamilie. Wij gingen niet bij de familie op bezoek om koffie te gaan drinken, we gingen er altijd helpen. Er moest altijd wel iets gerepareerd worden of zo. Dat is zeker blijven hangen bij mij.’

Politiek en comedy hebben een punt met elkaar gemeen: ‘Je kan het nooit echt helemaal’, zegt Bert. ‘In de politiek zijn de oplossingen voor de vraagstukken nooit goed voor iedereen. Je kan in de politiek nooit zeggen: ‘Nu zijn we er, het werk is af.’ Dat geldt ook voor comedy. Ik zal nooit kunnen zeggen dat ik het einddoel bereikt heb. Je moet telkens opnieuw beginnen en het publiek proberen te overtuigen.’

De eerste show van Bert Gabriëls dateert ondertussen alweer uit 2006. Een snelle rekensom leert ons dus dat er in 2026 een jubileumjaar aan zit te komen. Voorlopig wil Bert nog niets weten van jubilea: ‘Ik had er nog niet bij stilgestaan dat ik al twintig jaar bezig ben met comedy. En ik wil ook nog lang touren met Live vanuit de Wetstraat. Ik heb een stuk van mijn ziel in deze opvoering gelegd en wil die dus met zo veel mogelijk mensen delen. Voor jubilea heb ik later nog tijd, want binnen vijf, tien of vijftien jaar wil ik nog op het podium staan. We zien wel of we het zo lang uitzingen als de Rolling Stones.’

Tekst: Maarten Croes
Foto: © Tine De Wilde
Uit: zandloper april 2025

Meer nieuws

  • Over het succes van Conversatie in de keuken

    26/05/26

    ‘Conversatie in de keuken’ combineert koken met taalkansen Nederlands. De eerste reeks van tweewekelijkse sessies in de Zandloper blijkt een schot in de roos. Met heel enthousiaste deelnemers, begeleiders, leerkrachten en vrijwilligers.

  • WK opnieuw op groot scherm

    26/05/26

    Onder de vlag van Parking W zetten de Wemmelse verenigingen opnieuw hun schouders onder de uitzendingen van het WK Voetbal op een groot scherm.

  • Sukkel van een sokkel

    26/05/26

    Laat ons even aandacht schenken aan de onbestemde halve zuil op het onbenutte stuk gazon pal in het centrum van onze gemeente.